torsdag 10 januari 2008

Maskiner som förstör världen

Fem kosmiska katastrofer som kan utplåna jordklotet: Solen exploderar och förångar Jorden! Solen kallnar och Jorden fryser till en isklump! En annan stjärna skallar ihop med solen och hela solsystemet förstörs i smällen! Jorden krockar med en komet! Månen dras mot Jorden, trasas i bitar av gravitationen och regnar ner som jättestora meteoriter! Drägel!

Och allt detta kan åstadkommas med en hyfsat enkel maskin som fanns tillgänglig redan 1939? Min vetenskapliga kyla till trots måste jag medge att det var med lite högre puls än vanligt jag kastade mig över dagens Modern Mechanix.




Artikeln är hämtad från tidningen Popular Science år 1939. Till er stora besvikelse, kära läsare, måste jag meddela att maskinen det handlar om bara är en simpel projektor i ett New York-planetarium som just det här året, 1939, erbjöd en speciell kosmisk kataklysm-show. Föreställ er publikens häpnad om maskinen verkligen hade dragit till sig månen som en jättelik magnet. Så hade jag lagt upp det, alla gånger.









Länk: Machines that "destroy" the Earth

1 kommentar:

Anonym sa...

Herre, trösta er med att om man hade förstört Jorden redan år 1939 så hade man säkert gjort det ganska amatörmässigt och utan den grundlighet och vetenskapliga stringens som kännetecknar alla era stordåd på området.